stress & burn-out


Iedereen heeft een beetje stress nodig, het motiveert en zorgt dat je productief bent. Dit noemen we gezonde stress. Het wordt pas een probleem als stress een langere periode aanhoudt, dit heet chronische stress. Het stressniveau is dan hoger dan we kunnen dragen.

Als een stressperiode te lang duurt raak je overspannen. Dit is echter omkeerbaar, zodra je de oorzaak wegneemt kun je weer normaal functioneren. Als je in deze fase echter geen mogelijkheid ziet om het stressniveau te reduceren kun je ook volledig uitgeput raken.

Het gevolg van volledige uitputting is een burn-out. In deze fase is langdurig herstel nodig, daarnaast is het raadzaam om op het gebied van werk en/of privé andere keuzes te maken. Het is daarom belangrijk om uit te zoeken welke factoren stress veroorzaken en hoe je dit kunt veranderen. 

Stress wordt overigens niet alleen door externe factoren veroorzaakt. Je gedachtes, gevoelens en gewoonten spelen ook een belangrijke rol, deze zijn vaak door ervaringen uit het verleden aangeleerd.

Enkele signalen van burn-out:
– slecht/onrustig slapen
– lichamelijk uitputting
– opgejaagd/zenuwachtig gevoel
– verminderde interesse
– sociale isolatie
– laag zelfbeeld
– innerlijke leegte
– concentratieproblemen
– geheugenproblemen
– tobben en piekeren
– angsten
– hyperventilatie
– lichamelijke klachten

Een aantal symptomen komen overeen met een depressie. Het verschil is dat depressie een stemmingsstoornis is en burn-out een energiestoornis. Depressie speelt daarnaast op alle vlakken van je leven, terwijl een burn-out vaak werkgerelateerd is. Echter kan burn-out en het besef dat je een grens bereikt hebt wel leiden tot een depressie.

Als coach kan ik je helpen om de oorzaken te vinden en je te ondersteunen tijdens je herstel. Wie ben jij en wat wil je eigenlijk? Wat maakt jou blij? Hoe bewaak je je grenzen? Wat gebeurd er als je vaker ‘nee’ zegt? Zijn er oude overtuigingen die niet meer werken? Hoe kun je beter met stress omgaan? Zijn er relaties die jij graag wilt herstellen of verbreken? Haal je nog voldoening uit je huidige baan? Hoe bouw je dagelijkse momenten van rust en ontspanning in?

De persoonlijke gesprekken worden in huiselijke sfeer gevoerd of wandelend door de natuur. Daarnaast is het mogelijk om coaching te combineren met Reiki-behandelingen, mindfulness, ontspanningsoefeningen en/of meditatie. 

Ik vind het belangrijk dat de behandeling aansluit op wat jij nodig hebt, want uiteindelijk ben JIJ ook degene die het moet gaan doen! Het gehele traject is er dus op gericht dat jij je persoonlijk einddoel kunt bereiken.

Enkele aandachtspunten hierin zijn:

– herkennen en erkennen van klachten
– uiten van gevoelens en gedachten
– advies over rust, voeding en structuur
– dag- / weekprogramma opstellen
– ontspanningsoefeningen
– inzichten verwerven
– patronen en overtuigingen doorbreken
– assertiviteit / zelfvertrouwen vergroten
– lichamelijke beweging (wandel-coaching)
– relatie met jezelf en anderen
– arbeidsperspectief
– eventuele nazorg of evaluatie