stress & burn-out


Iedereen heeft een beetje stress nodig, stress motiveert en zorgt voor een verhoogde productiviteit. Dit noemen we gezonde stress. Het wordt pas een probleem als stress een langere periode aanhoudt, dit heet chronische stress. Het stressniveau is dan hoger dan we kunnen dragen.

Als een stressperiode te lang duurt raak je overspannen. Dit is echter omkeerbaar, zodra je de oorzaak wegneemt kun je weer normaal functioneren. Als je in deze fase echter geen mogelijkheid ziet om het stressniveau te reduceren kun je uitgeput raken.

Volledige uitputting wordt burn-out genoemd. In deze fase is langdurig herstel nodig, daarnaast is het vaak raadzaam om op het gebied van werk en/of privĂ© andere keuzes te gaan maken. Het is daarom belangrijk om uit te zoeken welke factoren stress veroorzaken en hoe je dit kan veranderen. 

Stress wordt overigens niet alleen door externe factoren veroorzaakt. Je gedachtes, gevoelens en gewoonten spelen ook een belangrijke rol, deze zijn vaak aangeleerd door ervaringen uit het verleden.

Enkele signalen van burn-out:
– slecht/onrustig slapen
– lichamelijk uitputting
– opgejaagd/zenuwachtig gevoel
– verminderde interesse
– sociale isolatie
– laag zelfbeeld
– innerlijke leegte
– concentratieproblemen
– geheugenproblemen
– tobben en piekeren
– angsten
– hyperventilatie
– lichamelijke klachten

Een aantal symptomen van burn-out komen overeen met die van een depressie. Het verschil is dat depressie een stemmingsstoornis is en burn-out een energiestoornis. Depressie speelt daarnaast op alle vlakken van je leven, terwijl een burn-out vaak werkgerelateerd is. Echter kan burn-out en het besef dat je een grens bereikt hebt wel leiden tot een depressie.

Als coach kan ik je helpen de oorzaken te vinden en je ondersteuning bieden tijdens het herstel. Wie ben jij? Wat heb jij nodig? Wat maakt jou blij? Hoe bewaak je je grenzen beter? Kun je vaker ‘nee’ zeggen? Heb jij oude overtuigingen die niet meer werken? Zijn er relaties die je wilt herstellen of verbreken? Haal jij nog voldoening uit je huidige baan? Hoe bouw je dagelijkse momenten van rust en ontspanning in?

De persoonlijke gesprekken worden in huiselijke sfeer gevoerd of wandelend door de natuur. Daarnaast is het ook mogelijk om coaching te combineren met reiki, mindfulness, ontspanningsoefeningen en/of meditatie. 

Ik vind het belangrijk dat de behandeling aansluit op wat jij nodig hebt, want uiteindelijk ben JIJ ook degene die het moet gaan doen! Het gehele traject is er dus op gericht dat jij je persoonlijk einddoel bereikt.

Enkele aandachtspunten hierin zijn:

– herkennen en erkennen van klachten
– uiten van gevoelens en gedachten
– advies over rust, voeding en structuur
– dag- / weekprogramma opstellen
– ontspanningsoefeningen
– inzichten verwerven
– patronen en overtuigingen doorbreken
– assertiviteit / zelfvertrouwen vergroten
– lichamelijke beweging (wandel-coaching)
– relatie met jezelf en anderen
– arbeidsperspectief
– eventuele nazorg of evaluatie