Coaching

coach

coach

Heb jij regelmatig last van stress? Gebeuren er dingen in je leven waar je geen vat op lijkt te hebben? Voel jij je regelmatig verdrietig? Heb je het gevoel dat je faalt? Ben je onzeker of kom je te weinig voor jezelf op? Zijn er herinneringen uit het verleden die pijn blijven doen? Word het je soms allemaal even teveel of ben je al burn-out geraakt? Dan is coaching misschien iets voor jou!


Wat zijn de gevolgen van langdurige stress?

Iedereen heeft een beetje stress nodig; het motiveert en zorgt voor een verhoogde productiviteit. Dit noemen we gezonde stress. Het wordt pas een probleem als stress een langere periode aanhoudt, dit heet chronische stress. Het stressniveau is dan hoger dan je kunt dragen.


Als een stressperiode te lang duurt raak je overspannen. Overspannenheid is omkeerbaar; zodra je de oorzaak wegneemt kun je weer normaal functioneren. Als je in deze fase echter geen mogelijkheid hebt om het stressniveau te verlagen kunnen lichaam en geest uitgeput raken.


Volledige uitputting wordt burn-out genoemd. Door het besef dat je een grens bereikt hebt kan dit ook een depressie veroorzaken. De weg terug uit een burn-out of depressie kost tijd en vereist vaak verandering op het gebied van werk of privé. Indien het dus mogelijk is, is het verstandig om op tijd te erkennen dat het niet meer gaat en hulp te zoeken.


Stress wordt overigens niet alleen door externe factoren veroorzaakt. Je gedachtes, gevoelens en gewoontes spelen ook een belangrijke rol. Je kunt daarnaast te maken krijgen met angsten, paniekaanvallen of hyperventilatie. Het hoeft dan niet direct om een hevige angststoornis te gaan, maar het kan ook angst zijn om je baan of relatie te verliezen.


Wat zijn de signalen van chronische stress?

  • slecht of onrustig slapen
  • vermoeidheid / uitputting
  • rustloosheid en zenuwachtigheid
  • wantrouwen / achterdocht
  • verminderde interesse
  • sociaal isolement
  • geprikkeld zijn / kort lontje / woede
  • concentratie- en geheugenproblemen
  • veel piekeren
  • angst of snel in paniek
  • verhoogde spierspanning / tandenknarsen / hoofdpijn
  • hyperventilatie of hartkloppingen
  • maag- of darmklachten


Wat kan een coach voor jou betekenen?

Er zijn verschillende redenen om een coach te benaderen. Het kan soms al opluchten om even je hart te luchten. Iemand die echt naar je luistert, geïnteresseerd is en je aandacht geeft. Als buitenstaander kan een coach zonder emoties naar jouw situatie kijken en je tips, handvatten, oefeningen, bepaalde inzichten of andere copingstijlen aanreiken.


Daarnaast is motiveren en het vergroten van je zelfvertrouwen een belangrijk onderdeel van coaching. Onderzoeken wie jij nu eigenlijk bent en wat jij nodig hebt in het leven. Misschien is het nodig om je grenzen beter te bewaken? Vaker ‘nee’ te zeggen? Je minder aan te trekken van wat andere mensen van je denken of verwachten? Zijn er misschien relaties die je graag wilt herstellen of juist verbreken? Haal je nog wel voldoening uit je huidige baan?


Hoe verloopt een coachingsgesprek?

Een coachingsgesprek wordt in huiselijke sfeer gevoerd of wandelend door de natuur. Het eerste gesprek is een kennismaking omdat het belangrijk is dat je een goede klik voelt met jouw coach. We bespreken dan ook de zaken waar jij tegenaan loopt en proberen jouw hulpvraag duidelijk in kaart te krijgen.


Wanneer je een goed gevoel hebt over mij en de manier waarop ik werk, kunnen we een vervolggesprek inplannen. Tijdens deze gesprekken gaan we op zoek naar oplossingen voor jouw problemen en bekijken we wat jij nodig hebt om weer stevig in het leven te komen staan. Dit kunnen verschillende dingen inhouden, aangezien iedere situatie anders is.


Enkele aandachtspunten kunnen zijn:

  • herkennen en erkennen van klachten
  • uiten van gevoelens en gedachten
  • oorzaak achterhalen
  • advies over rust, ontspanning, voeding en structuur
  • inzichten verwerven
  • patronen en overtuigingen doorbreken
  • assertiviteit en zelfvertrouwen vergroten
  • relaties met jezelf en anderen verbeteren
  • arbeidsperspectief


Naast deze gesprekken maak ik ook vaak gebruik van mindfulness- en ademhalingsoefeningen. Hiermee bevorderen we ontspanning van lichaam en geest. Tevens kan coaching gecombineerd worden met een reiki behandeling, emdr of meditatie. Het is belangrijk dat alles aansluit op wat jij nodig hebt, aangezien jij uiteindelijk ook degene bent die het moet gaan doen. Het gehele traject is er dus op gericht dat jij je persoonlijk einddoel kunt behalen.


Heb jij behoefte aan persoonlijke coaching?

Persoonlijke
Coaching

60
minuten





coachingsgesprek
/ kennismakingsgesprek


€ 60,00

Combi
Coaching

90
minuten



combinatie van coaching
met reiki, EMDR of EFT

€ 90,00



Wil je liever online gecoacht worden?

Mocht je om een bepaalde reden liever online contact hebben, dan is dat natuurlijk ook mogelijk. Meer informatie over e-coaching kun je op deze pagina vinden.