Berlijn 2010

Annet en ik vinden het wel weer eens tijd om samen een weekendje weg te gaan. Deze keer willen we echter niet met de auto gaan, want de terugreis vanaf Denemarken was ons toen niet zo goed bevallen. We vinden online een goedkope vliegticket naar Berlijn. We vliegen dan de eerste dag heel vroeg naar Berlijn en de volgende dag in de avond weer terug. Op deze manier hebben we ook maar één hotelovernachting nodig.

Woensdag 12 mei staan we dus al vroeg op de luchthaven van Schönefeld en nemen hier de metro richting Alexanderplatz. Gelukkig is het inmiddels gestopt met regenen en qua temperatuur is het goed te doen. We eten een droog broodje bij een ongezellig tentje en gaan daarna op zoek naar ons hotel. Hotel Park Plaza Wallstreet ligt dichtbij metrostation Märkisches Museum. We krijgen een mooie kamer met dollar-vloerbedekking. Er staat zelfs een fles wijn voor ons klaar en we beginnen dus gelijk met een glaasje wijn.

Dan gaan we naar het centrum om even lekker te winkelen. We kopen allebei dezelfde zwarte instap-schoentjes (die later voor enorme stinkvoeten zullen zorgen). Op internet hebben we gelezen dat je lekker en goedkoop Thais kunt eten bij Mai Thai. Dat valt echter behoorlijk tegen. Het eten is vet, smakeloos en zelfs de ingewanden zitten nog in de garnalen. We laten ons bord dan ook bijna onberoerd achter.

Inmiddels is het tijd geworden om naar het O2 stadion te gaan voor het concert van Whitney Houston. Waarschijnlijk waren dit de laatste kaarten, want we krijgen een plek aangewezen waar we met ons hoofd bijna het dak kunnen raken. Het is hier belachelijk warm en Whitney Houston is niet meer dan een klein stipje in de verte. Door de slechte recensies hebben we geen hoge verwachtingen van het optreden, maar het valt allemaal best mee. Ze haalt bepaalde noten inderdaad niet en je kunt merken dat ze hierdoor erg onzeker is. Wij verhuizen al snel naar een ander plekje in het stadion en vermaken ons kostelijk door lekker te dansen en mee te zingen.

Het is nog wel een aardig eindje lopen vanaf het stadion naar ons hotel. Onderweg komen we een Mac Donalds tegen waar we een kleffe hamburger eten. Het valt op dat er veel mensen met bierflessen op straat lopen. Regelmatig passeren we stomdronken en schreeuwende mensen. We zijn op onze hoede, maar gelukkig valt niemand ons lastig en komen we veilig bij ons hotel aan.

De volgende ochtend, donderdag 13 mei, krijgen we een heerlijk en uitgebreid ontbijt in het hotel. Begin van de middag gaan we met de metro naar het Potsdammerplatz. Als echte toeristen bekijken we vervolgens de Brandenburger Tor, de Berlijnse muur, Checkpoint Charlie en het Jodenmonument. Daarna wandelen we nog gezellig kletsend door het park, al is het door alle blaren eerder strompelen geworden. Aan het einde van de dag eten we heerlijke asperges.

Dan is het tijd om met de trein terug naar de luchthaven te gaan. Het begint inmiddels zachtjes te regenen en wij hebben dus echt geluk gehad met het weer. Op het vliegveld worden we behoorlijk melig. We zijn zo aan het lachen om de gemaakte foto’s dat we niet eens horen dat onze vlucht al een aantal keer is omgeroepen. We komen er nog net op tijd achter en moeten flink rennen om als laatste het toestel nog in te mogen. Gelukkig hebben we onze vlucht gehaald en was ons korte tripje zeer geslaagd.