Bijnieruitputting

Bijnieruitputting is een term waarover je steeds vaker leest. De bijnieren zijn kleine klieren die als een kapje over onze nieren liggen. Zij zorgen voor een respons van ons lichaam bij elke vorm van stress. De hormonen die hier worden afgegeven regelen onze energieproductie, immuunsysteem, hartslag en spierspanning.

Bijnieruitputting wordt het vaakst geassocieerd met langdurige stress, maar het kan ook optreden na een infectie zoals griep, bronchitis en longontsteking.

Symptomen van bijnieruitputting zijn vermoeidheid, onderdrukt immuunsysteem, spierzwakte, depressie, angsten, onrust, verlangen naar zout/suiker/vet voedsel, hormonale disbalans, huidproblemen, laag libido, haaruitval, hoofdpijn, duizeligheid en een slechter geheugen.

Je kunt de huisarts vragen om het cortisol gehalte te testen,  al geeft een enkele meting helaas vaak geen juiste indicatie.

Wat kun je zelf doen bij een bijnieruitputting? Het belangrijkste is uiteraard dat je stress probeert te vermijden. Doe daarnaast ontspanningsoefeningen en maak kleine wandelingen in de natuur. Reiki kan hierbij ook een goede ondersteuning zijn.

Zorg verder voor voldoende slaap en gezonde voeding. Denk aan eieren, vette vis, avocado, noten, zaden, zuivelproducten, zeewier, bessen, groene groentes en bonen. Magnesium is daarnaast belangrijk voor de aanmaak van bijnierhormonen. Tijdens een bijnieruitputting is er vaak een tekort aan magnesium, hiervoor kun je een supplement gebruiken.

Herstel kan, afhankelijk van de ernst van de uitputting, tussen de 6 en 24 maanden duren.